vrijdag 14 december 2012

What's normal?

Heeejjjhallo!

Ik zit hier Lord of The Rings te kijken en hoor al vele vrienden en vriendinnen opmerkingen maken over het feit dat ik dat kijk.
Ik vind het geweldig.
Ik krijg nog steeds tranen in mijn ogen als Frodo Sam achter laat en verder gaat met Smėagol.
En natuurlijk, als je even tussen de oorlogen, orks en elven doorkijkt zie je een geweldige omgeving.
Wat een entourage voor een film really beautiful.

Maar wat is nou normaal?
Ben ik raar of anders omdat ik naar deze film kijk?
Ben ik anders omdat ik van een gekleurd lint een strik maak voor in mijn haar?
Ben ik apart omdat ik serieus mijn huiswerk maak?
Ben ik stom of een Nerd omdat ik boeken lees en graag?



Wat is de norm van normaal? Wanneer ben je normaal en wanneer ben je gek?
Ben je normaal als je alle must-haves van het seizoen hebt? En samen met de rest van Nederland in die ene broek loopt?
Dan zal je in ieder geval niet opvallen.

Maar tussen normaal en opvallen zit niet eens een verband.
Normaal zijn we allemaal.
Opvallen doen we niet allemaal.

Ben jij opgevoed om tegen iedereen boven de 30, u te zeggen, dan is dat normaal voor jou.
Heb jij altijd geleerd te bidden voor het slapen gaan?
Heb jij vanaf je 5e je eigen kleren al mogen uitkiezen of hielp je moeder je toen toch nog?
Mocht jij op je 10e al make-up of had je er thuis nog ruzie over op je 15e?

En waarom hebben wij het over dat ene meisje dat al een piercing had in groep acht?
Omdat we het niet gewend zijn.
Maar betekent dat als jij, en je vriendengroep het toevallig niet gewend zijn dat het raar is?
Dat het fout is?

Als de hele klas voetbalt en jij als jongen tennist nou eenmaal graag, moet je dan ook op voetbal gaan? Natuurlijk niet!
Als ik een ding van mezelf weet, dan is het dat ik een jongen die laat zien dat hij net ietsjes anders is dan de rest van de jongens, in mijn ogen 10x zo leuk is dan een jongen die niet eens opvalt.
Heeft hij iets langere haren? Heeft hij een hoedje? Een mutsje? Draagt hij een leuke sjaal? Of toevallig
bretels aan zijn broek?
Dat, en nog veel meer, zijn allemaal pluspunten voor mij.

En waarom zijn wij meisjes dan zo'n stelletje schapen dat als de ene van de kudde dat doet wij het allemaal doen.
En waarom zouden er geen jongens zijn die denken, net zoals ik, dat als een meisje net iets anders is dan de rest van de meiden, hij haar leuker vindt.

Ik wil altijd mezelf blijven.
En als iedereen in de zomer in een spijker short loopt met een bloesje.
Waarom zou ik dan niet in een jaren 50 jurkje lopen?

We zijn allemaal speciaal en normaal.
Maar waarom laten we dat speciale niet een beetje meer zien?


Want, ook al val je op.
Je bent nog steeds normaal.

Liefs,

Ps. Ik bedacht me net, dat ik i.p.v die saaie trui misschien toch maar iets speciaals aan doe..

Geen opmerkingen: