dinsdag 3 december 2013

Het stukje stof wat zich mode noemt

Hoewel dit een redelijk 'lifestyle-achtig' blog is ben ik echt wel iemand die zich voor kleding, make-up en andere dingen die met je uiterlijk te maken hebben, interesseert.
Nu is het zo, dat ik al vaker heb geprobeerd een klein iets te schrijven of te laten zien over mijn kleding stijl, dit viel meestal niet zo goed.
Op een of andere manier vinden jullie mijn echte 'schrijf' artikeltjes het leukste, dus blijf ik deze ook het meeste maken.
En hier, in dit artikeltje ga ik schrijven over mode!
Enjoy ^^





Misschien is het leuk als ik eerst wat vertel over wat ik graag draag.
Dit is ontzettend verschillend, op het moment zit ik met een groene broek, bruine Timberlands een oversized vest en een knot op mijn hoofd dit te typen, maar nog geen week geleden droeg ik een rood jurkje wat echt wat meer meisjesachtig was.
Ik draag graag rokjes en jurkjes, maar ik merk hoe meer we richting de winter gaan hoe liever ik gewoon echt comfortabele kleding draag.
Met een rokje moet je je toch vaak nog afvragen of het goed zit, bij panty's moet ik opletten dat ze niet kapot gaan.
Dus nu, zo in rond december, kies ik liever de gemakkelijke weg.

Maar wat ik me nu wel echt afvraag, is wanneer iets mode is.
Is het mode wanneer iemand het op een grote modeshow laat zien? Is alles wat de groter ontwerpers bedenken mode?
Ik zal eerlijk zijn dat ik echt niet iemand ben die met de mode mee loopt.
Maar dat je niet precies koopt wat in het H&M boekje staat, betekent dat dat je niet modieus bent?
Wanneer ik het niet combineer zoals het op alle foto's staat, betekent dat dat het niet meer in de mode is?
Is iets mode zodra het in de winkel hangt?
En wanneer is iets echt geen mode?
Wanneer is iets in en wanneer niet?

Mooi en lelijk, dat zijn twee begrippen die bij mij onder het kopje mening vallen.
Maar mode, is in feiten geen mening, zou je toch zeggen.
Maar is 'mode' niet gewoon de mening van een mode ontwerper? 
Is mode niet gewoon een mening van iemand die in die branche werkt?

Vroeger dan had ik nogal vaak dat ik in een winkel stond en me zorgen maakten om wat 'de rest' hier wel niet van zou vinden.
Maar tegenwoordig dan trek ik iets aan en wanneer ik het leuk vind, vind ik het leuk.
Wat maakt het uit wat Pietje en Truusje er van vinden? Niets toch?!
Mama zei altijd; "Wanneer het in een winkel hangt zoals deze, het je ontzettend leuk staat en je het zelf leuk vindt, dan kan je de plank toch niet misslaan?".
En ik moet haar helemaal gelijk geven hierin.
Wanneer je iets in een normale winkel ziet hangen zoals de H&M, Zara, noem maar op, dan is daar over nagedacht, dan is dat geschikt om te dragen en vaak ook nog redelijk 'volgens het boekje'.
Maar dan nog, tweedehands winkeltjes zijn geweldig, wanneer je daar iets haalt, is het dan uit? Of niet meer leuk?

Dat tweede bepaal je helemaal zelf en over dat eerste kan ik niet oordelen.
Ik kan je wel een vraag stellen, en dan? 
Wat als het uit is? Maakt dat wat uit? Staat het daardoor jou minder goed?
Natuurlijk niet, en denk eens aan het feit dat er écht geen tweede met dat item rond loopt.
Dat is toch heerlijk?!

Eerder was ik altijd iemand die trachtte naar het feit om 'anders' te zijn.
Deze 'must' heb ik maar van mijn schouders afgelegd.
Ik koop wat ik wil en ik draag wat ik leuk vind, wat andere hier van vinden is helemaal hun zaak.
Het anders 'moeten' zijn is er niet meer.
Iedereen is wel anders, niemand zal identiek dezelfde kleren in zijn of haar kast hebben hangen.
Dus anders ben je sowieso wel.
Mocht je nog een Aimée vinden, meld het me even ;).

Ik vind mode maar een vaag begrip en ik vind ook dat we daar niet zoveel waarde aan moeten hechten.
Het gaat er uiteindelijk om wat jij leuk vindt, wat jou goed staat en waar jij graag in gezien wordt.

xoxoxo


Geen opmerkingen: